ECO Scan te informeaza:
Nu toti titularii de activitate sunt obligati sa solicite emiterea unei autorizatii de mediu, de aceea este importanta verificarea aspectelor privind activitatile desfasurate, codurile CAEN aferente activitatii inregistrate la Oficiul Registrului Comertului care se regasesc in Anexa 1 la O.M. 1798/2007. Verificarea codurilor CAEN in Anexa 1 la O.M. 1798/2007 trebuie tratata cu diligenta deoarece codurile CAEN sunt cele din editia (Rev.1) si nu cele folosite in prezent (Rev.2) De exemplu, pentru codul CAEN 5610 “Restaurante” (Rev.2) este corespondent codul 5530 “Restaurante” (Rev.1). In consecinta verificarea se va face dupa codul CAEN 5530. Concluzia verificarii codurilor CAEN aferente activitatilor Societatii ne pune in fata celor trei scenarii posibile:- activitatile prestate se regasesc in Anexa 1 din O.M. 1798/2007 si sunt indeplinite conditiile mentionate la observatii – caz in care aveti obligatia de a depune solicitare in vederea obtinerii autorizatiei de mediu;
– activitatile prestate se regasesc in Anexa 1 din O.M. 1798/2007, dar nu sunt indeplinite conditiile mentionate la observatii – caz in care nu aveti obligatia detinerii autorizatiei de mediu, functionand in baza declaratiei pe proprie raspundere, cu obligatia respectarii Legislatiei de protectia mediului in vigoare;
– activitatile prestate nu se regasesc in Anexa 1 din O.M. 1798/2007- caz in care nu aveti obligatia detinerii autorizatiei de mediu si veti puteti functiona in baza declaratiei pe proprie raspundere, cu obligatia respectarii Legislatiei de protectia mediului in vigoare.
Avand in vedere aspectele mentionate precizam ca este foarte important ca activitatile desfasurate sa fie incadrate corect intrucat obligativitatea detinerii autorizatiei de mediu este direct legata de codurile CAEN pe care le inregistrati la O.R.C. ECO Scan recomanda ca la punctul de lucru sa fie inregistrate doar activitatile pe care le desfasurati efectiv in momentul autorizarii nu si altele pe care planuiti sa le desfasurati in perspectiva. Va putem ajuta, in cadrul sedintelor lunare de Update Legislativ beneficiati de consultanta specializata in timp real pentru toate provocarile pe care le intampinati. Solicitati astazi Abonamentul lunar! Emiterea autorizatiei de mediu poate face obiectul delegarii de competenta de la ANPM catre celelalte autoritati competente atunci cand situatia o impune.
Autoritatea competenta pentru derularea procedurii de emitere a autorizatiei de mediu poate fi, dupa caz: Fie Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM) pentru activitatile desfasurate pe teritoriul a doua sau mai multe judete; fie Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului (APM) pentru activitatile desfasurate pe teritoriul unui judet, cu exceptia activitatilor desfasurate in perimetrul Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”; sau Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunarii” pentru activitatile desfasurate total sau in parte in perimetrul Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”;
Desfasurarea unor activitati economice dauneaza mediului si sanatatii umane daca nu sunt controlate si daca nu se iau masurile prevazute de lege pentru a preveni impactul iminent provenit din activitatile industriale. Acesta este principalul motiv pentru care o conduita preventiva si o planificare corecta a activitatilor din toate sectoarele industriei micsoreaza impactul factorilor rezultanti asupra Mediului. Scopul direct al autorizatiei de mediu este acela de a fi acel instrument-cheie pentru reducerea impactului asupra mediului al activitatilor din comert si industrie care propune respectarea cerintelor de mediu printr-o monitorizare continua de catre autoritatile competente. Scopul acesteia este de a proteja mediul inconjurator prin stabilirea cadrului de functionare si raportarea la obligatiile legal asumate.
ECO Scan va informeaza asupra definitiei cadru pentru Autorizatia de Mediu: Autorizatia de mediu este un act administrativ prin care se stabilesc conditiile si parametrii de functionare a unei activitati cu posibil impact semnificativ asupra mediului. Autorizatia de mediu este emisa in conditii impuse titularului de activitate, iar nerespectarea acestora poate duce la suspendarea autorizatiei (pe perioada suspendarii este interzisa desfasurarea activitatii). Autorizatia de mediu se solicita si se obtine atat pentru desfasurarea activitatilor existente, cat si pentru inceperea activitatilor noi. Cadrul legal respectiv sediul materiei pentru Autorizatia de mediu il constituie urmatoarele: Ordonanta de urgenta nr. 195/2005 privind protectia mediului cu modificarile si completarile ulterioare; Ordin nr. 1798 /2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizatiei de mediu; Ordinul nr. 1171/2018 pentru aprobarea Procedurii pentru aplicarea vizei anuale a autorizatiei de mediu si autorizatiei integrate de mediu; Ordinul nr. 324/2019 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul nr. 1.171/2018 privind aprobarea Procedurii pentru aplicarea vizei anuale a autorizatiei de mediu si autorizatiei integrate de mediu.
ECO Scan subliniaza: Lista activitatilor pentru functionarea carora este necesara obtinerea autorizatiei de mediu este data in Anexa 1 a OM nr. 1798/2007 cat si aspecte importante privind procedura de obtinere a autorizatiei de mediu care consta in depunerea dosarului de solicitare la autoritatea competenta in functie de activitatea derulata si locatia derularii activitatii asa cum am specificat anterior. Dosarul trebuie sa contina minim documente precum:
– Cerere pentru eliberarea autorizatiei;
– Fisa de prezentare si declaratie.
Documentati tehnica reprezinta un document cheie in procedura de autorizare si de aceea va recomandam sa fie intocmita de catre un expert de mediu, pentru a evita solicitarile de completari ulterioare si implicit prelungirea duratei de obtinere a autorizatiei de mediu. Fisa de prezentare si declaratie cuprinde urmatoarele aspecte: date generale despre unitate, date specifice activitatii (activitate desfasurata, dotari, bilant de materiale, utilitati), surse de poluanti si protectia factorilor de mediu, gestiunea deseurilor, gestiunea substantelor si preparatelor periculoase, gestiunea ambalajelor, incadrarea in planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, protectia asezarilor umane, respectarea prevederilor conventiilor internationale la care Romania a aderat, alte date si informatii privind protectia mediului, reconstructia ecologica si monitorizarea mediului.
– Dovada ca a fost facuta publica solicitarea;
– Certificat de inregistrare al firmei (CUI);
– Certificat constatator emis de O.R.C.;
– Dovada detinerii spatiului (contract de vanzare- cumparare, contract de inchiriere, contract de comodat, etc.);
– Planul de situatie a obiectivului/ amplasamentului (plan anexa la certificatul de urbanism);
– Planul de incadrare in zona a obiectivului (plan anexa la certificatul de urbanism);
– Procesul-verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor impuse prin acordul de mediu (daca exista acord de mediu), formularul de inregistrare insotit de documentele specificate de acesta, pentru autorizarea activitatii gradinilor zoologice, acvariilor publice si centrelor de reabilitare si/ sau ingrijire (daca este cazul);
– Dovada platii tarifului de parcurgere a procedurii de autorizare. Tariful pentru evaluarea documentatiei in vederea emiterii autorizatiei de mediu este de 500 lei si se poate achita prin ordin de plata sau prin mandat postal;
– In functie de complexitatea activitatii si de conditiile amplasamentului pot fi solicitate si alte documente cum ar fi: contracte de asigurare a utilitatilor, contracte de colectare a tuturor deseurilor generate din activitate, alte avize si autorizatii (acord preluare ape uzate, aviz ISU, autorizatie de gospodarire a apelor, etc.).
Dupa depunerea dosarului se stabileste si se programeaza vizita pe amplasament in vederea verificarii de catre consilierul A.P.M. a conditiilor de desfasurare a activitatii, dotarile, vecinatatile, etc. (acestea trebuie sa corespunda cu cele prezentate in documentatia depusa). Pentru activitatile noi, dupa parcurgerea etapelor enumerate mai sus, A.P.M. publica decizia de emitere a autorizatiei prin afisare la sediul propriu si pe pagina web. In cazul in care nu apar contestatii, autorizatia se emite in maxim 90 zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete. In cazul activitatilor existente, procedura poate avea un alt parcurs intrucat exista posibilitatea ca A.P.M. sa solicite efectuarea Bilantului de mediu respectiv un studiu de evaluare a impactului asupra mediului care poate fi intocmit numai de catre persoane fizice sau juridice atestate de catre Ministerul Mediului.
In concluzie, in momentul in care este infiintata o societate primul pas il constituie emiterea unui certificat constatator pentru fiecare punct de lucru avand in vedere ca autorizatia de mediu se obtine pe punct de lucru.
Cum sunt verificate societatile daca au indeplinit corect procedura si detin autorizatie de mediu?
In situatia unui control din partea Garzii de Mediu, aceasta reprezentand organul de control care tine de Agentia pentru Protectia Mediului sau in situatia in care Agentia pentru Protectia Mediului notifica in urma unor reclamatii sub o forma sau alta Garda de Mediu sau in baza unei notificari cu rol de verificare primita de la Registrul Comertului.
ECO Scan subliniaza importanta modificarilor intervenite in activitate dupa data emiterii autorizatiei de mediu, intrucat acestea impun realizarea informarii sub forma unei notificari catre Agentia pentru Protectia Mediului care stabileste daca este necesara o revizuire. Pentru a preveni situatiile in care agentii economici nu anunta autoritatile atunci cand exista o schimbare pe amplasament sau in activitatea desfasurata, incepand cu luna iulie a anului 2020 a devenit obligatorie obtinerea vizei anuale. Aceasta procedura este in aparenta simpla, dar nu este lipsita de importanta intrucat lipsa vizei, sau nedepunerea in termen, va duce la suspendarea automata a activitatii. Cum va putem ajuta sa actionati potrivit la momentul oportun?
Conduita preventiva, informarea din surse de calitate si interpretarea impactului noutatilor legislative asupra activitatii pe care o desfasurati implica resurse interne nu intotdeauna usor de gestionat, iar obiectivele propuse sunt afectate deseori sau atingerea lor este intarziata.
EU Consulting va propune:
Update Legislativ de Mediu . Abonament lunar personalizat pe profilul companiei. Update-ul Legislativ de Mediu creeaza cadrul propice discutiilor periodice privind dezbaterea acelor situatii la ordinea zilei cu care se confrunta societatea dvs. Fie ca e vorba de raportarea catre autoritatile de mediu, gospodarirea apelor, analize industriale, managementul deseurilor sau oricare alte provocari privind impactul societatii asupra mediului, suntem pregatiti sa va oferim suportul intr-o maniera profesionala, periodic, intr-un cadru organizat. Este acea interactiune lunara cu tematica de mediu, unde suportul unui profesionist va ajuta sa solutionati cu succes si in timp real provocarile cu care se confrunta atat managementul companiei, cat si responsabilul de mediu.
Este important sa tii pasul cu noutatile legislative intr-un format accesibil profilat pe domeniul de activitate al societatii, dar si sa poti intreba si primi raspunsul potrivit la momentul oportun atunci cand te confrunti cu anumite situatii care necesita consultanta. Pentru ca intotdeauna comunicarea eficienta este esentiala intre departamentele unei societati; iar constientizarea provocarilor pe care problemele de mediu le pot aduce este de asemenea foarte importanta, crearea unui cadru organizat si a unei discutii periodice eficiente cu reprezentantii departamentelor are ca rezultat evitarea situatiilor limita, eficientizarea costurilor, imbunatatirea performantei echipei, implicit pregatirea continua a responsabilului de mediu in materia legislatiei de mediu in Romania.
Conteaza pe suportul unui consultant cu experienta care adapteaza incidenta Legislatiei la profilul activitatii prestate de Societatea dvs. si va ajuta sa actionati la timp si sa depasiti cu succes toate provocarile in materie de Mediu!