NOUTATI cu impact pentru societati!
Modificarea procedurilor si cuantumului spectrului de aplicabilitatea a sanctiunilor privind managementul deficitar al deseurilor implicit colectarea improprie a fractiilor specificate in legislatie redefineste in 2023 IMPACTUL asupra raspunderii societatilor.
Spectrul legislatiei urmareste monitorizarea atenta a intregului proces de gestionare a deseurilor de la colectare la eliminare (colectarea separata, transportul, neutralizarea si eliminarea finala a deseurilor periculoase si a deseurilor textile (incepand cu 1 ianuarie 2025) alaturi de celelalte fractii colectate deja separat) si implicit raspunderea asumata a societatilor implicate.
Pentru a imbunatati managementul gestiunii deseurilor la nivel de companie toate societatile indiferent de domeniul de activitate trebuie sa aiba desemnat personal specializat respectiv un responsabil cu diploma privind managementul deseurilor la nivel intern (angajat) sau extern (colaborator).
Impactul afecteaza si transportatorii de deseuri a caror autovehicule vor trebui sa fie marcate corespunzator modificarilor legislative respectiv sa afiseze litera D la loc vizibil, iar pentru transportul/ transferul deseurilor introduse pe teritoriul national trebuie urmate anumite rute clar stabilite si monitorizate.
O modificare vizibil alarmanta care ne-a fost anticipata inca de anul trecut este legata de modificarile progresive legate de cuantumul sanctiunilor aplicate pentru gestionarea defectuoasa a deseurilor. Pe langa modificarea amintita redam in urmatoarele randuri cateva dintre modificarile legislatiei in materie de mediu care au fost publicate in Monitorul oficial in data de 9 ianuarie privind Legea nr.17/2023 care aproba OUG nr. 92/2021 privind regimul deseurilor.
Astfel mentionam cu precadere urmatoarele puncte legislative si modificari de interes pentru societati si implicit pentru Responsabilii de mediu care activeaza in domeniu:
- Articolului 4 aliniat 1 care descrie ierarhia deseurilor s-au adus modificari la punctul a) respectiv s-a alaturat normei legate de preventie (ca prim pas in ierarhia deseurilor) si reducerea cantitatilor de deseuri;
- Completarile adaugate articolului 5 aliniat 1 care reda definitia subproduselor respectiv s-a modificat punctul a) la care s-a adaugat cerinta existentei unui contract pentru produsul la care se face referire nefiind suficienta dovada faptului ca exista o utilizare a acestuia; utilizarea ulterioara a substantei sau a obiectului este certa, fiind demonstrata prin existenta unui contract ferm sau alta forma de garantare a utilizarii acestuia pentru intreaga cantitate generata;
- La articolul 5 aliniatul 3 a fost inlocuita sintagma “producator de deseuri” cu “generator de deseuri”;
- Completarile adaugate articolului 6:
La aliniatul 1 litera b) “exista o piata sau cerere pentru substanta sau obiectul in cauza, dovedita prin existenta unor contracte de vanzare-cumparare, in vederea utilizarii substantelor sau obiectelor respective in termen de cel mult 180 de zile de la preluarea de la generatorul de deseuri” cu referire clara la incetarea statutului de incadrare ca deseu in cazul in care substanta in cauza a fost supusa unei operatiuni de reciclare/ valorificare si exista precizat in mod clar precizat termenul de utilizare a noului produs respectiv indeplinirea cerintei de stipulare in cadrul unui contract de vanzare-cumparare a substantei la care se face referire;
La aliniatul 2 a fost inlocuita sintagma “producator de deseuri” cu “generator de deseuri”;
La aliniatul 3 se face urmatoarea precizare: “Pentru aplicarea conditiilor prevazute la aliniatul 1, criteriile prevazute la aliniatul 2 iau in considerare eventualele efecte negative asupra mediului si sanatatii umane ale substantei sau ale obiectului in cauza, respecta prevederile aliniatului 5 si sunt adoptate prin ordine comune de ministru, emise de autoritatile centrale in domeniul mediului, economiei, dezvoltarii rurale si administratiei publice” drept urmare luam nota de modificarea autoritatii care poate decide asupra continutului aliniatului 1 modificarile nemaiputand fi adoptate exclusive prin ordin de ministru;
- Se introduce aliniatul 31 la articolul 8 respectiv: “La solicitarea organelor de urmarire penala, ANPM efectueaza incadrarea, pe tip de deseu, prin intermediul laboratorului de referinta sau prin intermediul altor laboratoare acreditate, a deseurilor ce fac obiectul unor cauze penale”;
- Articolul 12 privind raspunderea extinsa a producatorilor/ importatorilor (aliniatul 2) se precizeaza necesitatea aplicarii principiului transparentei respectiv necesitatea comunicarii catre public a informatiilor relevante privind impactul produselor introduse pe piata in conformitate cu modificarile operate la litera e) “comunicarea catre public cu privire la impactul produselor pe parcursul intregului lor ciclu de viata, ierarhia deseurilor si potentialul de reciclare multipla, daca este cazul”;
- Actualizarea aliniatelor 4 si 5 in conformitate cu normele legislative aplicabile
- La aliniatul 7 litera i) s-a operat inlocuirea sintagmei “indeplinirea obiectivelor de gestionare a deseurilor” cu expresia “obiectivelor nationale de gestionare a deseurilor”, a fost actualizata litera iii); s-a adaugat litera iv) “costurile de functionare a organizatiilor care implementeaza raspunderea extinsa a producatorilor;
- S-au operat modificari asupra aliniatelor 14 si 15 care privesc autorizarea si monitorizarea implementarii raspunderii extinse a producatorului si definesc procedurile de infiintare, autorizare, avizare au fost modificate. -14 “Pentru autorizarea si supravegherea implementarii, indeplinirii in mod colectiv, individual si/sau prin reprezentanti autorizati, dupa caz, a obligatiilor privind raspunderea extinsa a producatorului, se infiinteaza in cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului Comisia de supraveghere a raspunderii extinse a producatorilor, denumita in continuare Comisia”; -15 “Structura specifica si regulamentul de functionare a Comisiei prevazute la aliniatul 14 si procedura de autorizare, avizare anuala si de retragere a dreptului de operare a organizatiilor si producatorilor care implementeaza obligatiile privind raspunderea extinsa a producatorului se aproba prin ordin de ministru.”;
- Modificarile aduse articolului 14 aliniatele 4 respectiv 6
Astfel sintagma “Autoritatea administratiei publice centrale cu atributii in domeniul sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor “a fost inlocuita cu sintagma “Autoritatea administratiei publice centrale cu atributii in domeniul agriculturii” in vederea monitorizarii deseurilor alimentare;
- Completarile aduse articolului 17 aliniatul 5 la litera i) s-a inserat explicit completarea privind necesitatea separarii tuturor fluxurilor de deseuri;
- Se completeaza continutul articolului 19 aliniatul 4 privind indeplinirea obiectivelor de reciclare a deseurilor municipale respectiv se stabileste instituirea unui sistem eficace de colectare a datelor de catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului vizand pe langa controlul calitatii informatiilor si trasabilitatea deseurilor municipal iar aliniatul 5 este corespunzator actualizat;
- Articolul 20 aliniatele 3 si 4 care priveste procesul de eliminare a deseurilor se modifica si se completeaza astfel:
Aliniatul 3 clarifica spectrul de responsabilitate asumata intrucat nu este interzisa doar abandonarea deseurilor cat si aruncarea si implicit ascunderea lor. Legiuitorul stipuleaza in aliniatul 3: “Abandonarea, aruncarea, precum si ascunderea deseurilor sunt interzise”.
Completarile legiferate asupra aliniatului 4 rezida in precizarea clarificata cum ca nu este interzisa doar eliminarea deseurilor in afara spatiilor autorizate cat si pastrarea lor. “Eliminarea, detinerea, pastrarea deseurilor in afara spatiilor autorizate in acest scop sunt interzise”;
- In privinta articolului 23 cu privire la responsabilitatea pentru gestionarea deseurilor aliniatele 4 si 5 se introduce urmatoarele modificari:
In conformitate cu Aliniatul 4 “Pentru indeplinirea obligatiilor legale privind gestionarea deseurilor, titularul unei activitati economice de gestionare a deseurilor si/sau generatoare de deseuri are obligatia sa desemneze o persoana din randul angajatilor proprii sau sa delege aceasta obligatie unei terte persoane” Deducem transferal colateral de responsabilizare asumata asa incat obligatia desemnarii unui responsabil privind managementul deseurilor nu mai este obligatorie doar pentru cei care detin autorizatie de mediu ci pentru orice generator de deseuri sau activitati care gestioneaza deseurile cu alte cuvinte pentru societatile care nu detin autorizarie de mediu prin prizma domeniului de activitate persoana responsabila trebuie sa fac adovada instruirii in domeniul managementului deseurilor si in domeniul substantelor periculoase;
- Articolul 31 se modifica astfel:
Producatorii si detinatorii de uleiuri uzate nu sunt obligati sa predea cu titlu gratuity uleiurile uzate catre societati autorizate ci pot fi remunerati in baza legii conform aliniatului 3 “Producatorii si detinatorii de uleiuri uzate, cu exceptia persoanelor fizice, sunt obligati sa predea intreaga cantitate numai operatorilor economici autorizati sa desfasoare activitati de colectare, valorificare si/sau de eliminare a uleiurilor uzate.”;
- Modificarea articolului 34 privind obtinerea autorizatiei de mediu
La aliniatul 1 s-au adus completari pentru clarificarea definitiilor asupra tuturor categoriilor de agenti economici implicati in gestionarea deseurilor care necesita obtinerea autorizatiei de mediu: “Toate unitatile sau intreprinderile care desfasoara activitati de colectare, salubritate, tratare a deseurilor sunt obligate sa obtina o autorizatie de mediu respective autorizatie integrata de mediu emisa de catre autoritatile competente pentru protectia mediului. Aliniatul 1 Autorizatia/Autorizatia integrata de mediu se emite numai pentru operatorii economici persoane juridice.”
Aliniatul 5 a fost adaugat astfel “Unitatile sau intreprinderile care desfasoara activitati de tratare a deseurilor sunt obligate sa depuna la autoritatea competenta pentru protectia mediului documentatia completata conform prevederilor aliniatului 2 si sa solicite revizuirea autorizatiei/autorizatiei integrate de mediu pana la data de 1 februarie 2024”;
- Actualizarea Articolului 40
La aliniatul 2 litera e) cu referire la planurile de gestionare a deseurilor a fost actualizata cu urmatorul continut: “informatii privind masurile pentru indeplinirea obiectivelor stabilite de prevederile articolului 7 aliniatul 1 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2021 privind depozitarea deseurilor sau in alte documente strategice care acopera intreg teritoriul national”;
Aliniatul 4 privind planurile de gestionare a deseurilor a fost actualizat.
- Completarile aduse articolului 48 aliniatul 1 privind evidenta gestiunii deseurilor.
In conformitatea cu textul legislativ in aliniatul 1 se reda urmatoarea precizare “Producatorii de deseuri nepericuloase, unitatile si intreprinderile prevazute la articolul 34, producatorii de deseuri periculoase si unitatile si intreprinderile care colecteaza sau transporta deseuri periculoase, nepericuloase cu titlu profesional ori actioneaza in calitate de comercianti si de brokeri de deseuri periculoase si nepericuloase tin o evidenta cronologica lunara, o publica in format tabelar si o pun la dispozitia agentiei judetene pentru protectia mediului electronic in sistemul pus la dispozitie de ANPM, pana la 15 martie anul urmator raportarii, precum si la cerere autoritatilor competente de control” Astfel Evidenta gestiunii deseurilor rezida in obligatia producatorilor de deseuri dar si a operatorilor care gestioneaza deseuri sa intocmeasca lunar situatia complete si sa o raporteze in format structurat sub forma de tabel si exclusiv in format electronic catre ANPM nu mai tarziu de 15 martie pentru anul anterior;
- Articolul 49 aliniatele 6 si 11 prezinta modificari importante respectiv “autoritatea administratiei publice centrale cu atributii in domeniul sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor “este inlocuita in atributii de “autoritatea administratiei publice centrale cu atributii in domeniul agriculturii si al dezvoltarii rurale”;
In aliniatul 12 se specifica mai clarificand spectrul de incidenta:” Producatorii care introduc pe piata” este inlocuita cu “Producatorii care introduc pe piata din Romania”;
- In cadrul Articolului 60 la litera A a fost introdus paragraful g) cu privire la raspunderea autoritatilor administratiilor publice locale care “asigura si raspund pentru colectarea separata, transportul, neutralizarea si eliminarea finala a deseurilor periculoase, provenite din gospodarii, pe cheltuiala autoritatilor administratiei publice locale ale unitatilor administrativ-teritoriale sau, dupa caz, de asociatiile de dezvoltare intercomunitara ale acestora, cu posibilitatea recuperarii contravalorii costurilor conform prevederilor articolului 22”;
- Majorarea santiunilor pentru contraventii pentru persoane juridice confom articolului 62 modificat
Articolul 62 care se refera la contraventii a suferit modificari in ceea ce priveste marea majoritate a sanctiunilor care au fost supuse majorarii si au fost introduse noi articole care se supun santiunilor descries de legiuitor;
- Articolul 64 la aliniatul 1 se supune urmatoarelor modificari ”In cazul nerespectarii dispozitiilor articolului 20 aliniatele 3,4,5 si 6 se aplica sanctiunea contraventionala complementara de confiscare a vehiculelor, bunurilor si mijloacelor folosite la savarsirea contraventiei pentru abandonarea/aruncarea/eliminarea deseurilor in spatii neautorizate, incendierea deseurilor, ingroparea deseurilor, dupa caz. In cazul nerespectarii dispozitiilor articolului 20 aliniatul 4 se aplica sanctiunea contraventionala complementara de confiscare a deseurilor care au valoare, detinute, pastrate in afara spatiilor autorizate si/sau a caror provenienta nu este dovedita, in conditiile legii.”;
- Se modifica continutul articolului 65 “Contraventiilor prevazute la art. 62-64 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.”;
- Articolul 66 privind infractiunile inscrise in codul penal au suferit multiple modificari;
- In Anexa nr 1 Legiuitorul a adaugat noi definitii pentru noua terminologie specifica adaugata in lege in urma modificarilor operate. In termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si Administratia Fondului pentru Mediu va elabora procedura de raportare a datelor si informatiilor prevazute la articolul 48 aliniatul 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, care va fi aprobata privind evidenta gestiunii deseurilor prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
- Precizam ca Prevederile art. 60 aliniatele 1, 2 si 3 privind organizarea autoritatilor administratiilor publice locale din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se implementeaza in maximum 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Acest articol isi are menirea de a sumariza cele mai relevante modificari cu impact care se regasesc la inceput de an in atentia autoritatilor si pentru a clarifica si organiza spectrul incert al multitudinii modificarilor aplicate in legislatia de mediu atat in plan local cat si in context international.
Pentru o aplicare eficienta la nivel de societate dar si clarificari legate de proceduri si dialog specializat respectiv raportari corecte si eficentizarea resurselor alocate departamentului de calitate si mediu nu ezitati sa ne contactati.
Este important sa tii pasul cu noutatile legislative intr-un format accesibil profilat pe domeniul de activitate al societatii, dar si sa poti intreba si primi raspunsul potrivit la momentul oportun atunci cand te confrunti cu anumite situatii care necesita consultanta de specialitate.
Pentru ca intotdeauna comunicarea eficienta este esentiala intre departamentele unei societati, iar constientizarea provocarilor pe care problemele de mediu le pot aduce este de asemenea foarte importanta, crearea unui cadru organizat si al unei discutii periodice eficiente cu reprezentantii departamentelor are ca rezultat evitarea situatiilor limita, eficientizarea costurilor, imbunatatirea performantei echipei, implicit pregatirea continua a Responsabilului de Mediu in materia Legislatiei de mediu in Romania.
EU Consulting recomanda Update Legislativ de Mediu – Abonament lunar personalizat pe profilul companiei.
Pachetul Update Legislativ de Mediu creeaza cadrul propice discutiilor periodice privind dezbaterea acelor situatii la ordinea zilei cu care se confrunta societatea dumneavoastra.
Fie ca e vorba de raportarea catre autoritatile de mediu, gospodarirea apelor, analize industriale, managementul deseurilor sau oricare alte provocari privind impactul societatii asupra mediului, suntem pregatiti sa va oferim suportul intr-o maniera profesionala, periodic, intr-un cadru organizat.
Este acea interactiune lunara cu tematica de mediu, unde suportul unui profesionist va ajuta sa solutionati cu succes si in timp real provocarile cu care se confrunta atat managementul companiei, cat si responsabilul de mediu.
Echipa noastra va sta la dispozitie pentru toate provocarile in materie de mediu!