Care sunt noile obligatii ale producatorilor privind ambalajele din plastic?
Actele normative care stabilesc obiectivele pentru colectarea si reciclarea ambalajelor din plastic pe teritoriul Romaniei sunt numeroase. Enumeram pentru cititorii nostri cele mai importante acte normative cu impact direct asupra producatorilor.
1. DECIZIA (UE, EURATOM) 2020/2053, reglementand “TAXA PE PLASTIC” din 14 Decembrie 2020
2. Legea 249/2015, privind ambalajele si deseurile de ambalaje, modificata prin OG 1/2021, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei in 16 August 2021
3. Ordonanta nr.6/2021, privind articolele de plastic de unica folosinta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei din 30 August 2021
4. Hotararea de guvern Nr. 1074/2021, privind sistemul de garantie-returnare publicata in Monitorul Oficial al Romaniei din 6 Octombrie 2021
Scopul direct si comun al actelor normative enumerate rezida in indeplinirea obiectivului de reducere a consumului de ambalaje de plastic, dar si colectarea si chiar reciclarea lor in proportie de pana la 100%, conform Deciziei Euratom care, in acest context va deveni, practic, norma cea mai importanta, stabilind cel mai inalt obiectiv de valorificare pentru ambalajele din plastic.
Cu toate astea raman o serie de conflicte si neclaritati care rezulta din textul legislativ si creaza provocari in aplicarea normelor si implicit in gestionarea activitatilor si indeplinirea obiectivelor.
Atat OG nr. 6/2021 privind transpunerea directivei pentru plasticul de unica folosinta cat si HG 1074/2021 privind implementarea Sistemului de garantie-returnare, traseaza obligatii legale concretizate in obiective de colectare-reciclare distincte pentru acelasi tip de ambalaj, de exemplu pentru ambalaje de plastic de unica folosinta pentru bauturi cu capacitate de maxim 3 litri, insa diferite ca secventialitate in timp: (OG 6/2021 – obiectiv de colectare de 90% pana in 2029 si HG 1074/2021 – obiectiv de colectare de 90% in 2025).
Daca nu se indeplinesc obiectivele, conform OG 6/2021 apare riscul unei sanctiuni de 20.000 – 40.000 lei iar conform HG 1074/2021, o penalitate de 2 lei/kg pentru diferenta dintre obiectivul de colectare si cantitatea efectiv colectata in anul respectiv.
Deasupra tuturor acestor norme, Decizia Euratom impune Romaniei, practic, un obiectiv de reciclare de 100% a deseurilor de ambalaje din plastic incepand cu anul 2021, in timp ce L 249/2015, HG 1074/2021 si OG 6/2021 stabilesc obiective atat inferioare cat si diferite (de colectare daca ne referim la HG 1074/2021 si OG 6/2021).
In urma analizarii textelor legislative aplicate deja in Romania pe care le am exemplificat apar urmatoarele puncte neclare producatorului care pun in dificultate aplicarea normelor
1. Cum se va aplica Decizia Euratom in Romania si de cand va intra ea efectiv in aplicare in relatia cu mediul de afaceri? Cine va purta raspunderea – si va suporta costurile – pentru taxa pe plastic (0,8 euro/kilogram ambalaj plastic nereciclat) si incepand de cand?
2. Care dintre sanctiuni/contributii se aplica, sau daca se aplica ambele sanctiuni reglemantate prin OG 6/2021 (20.000 – 40.000 LEI) si HG 1074/2021 (2 lei/kg pentru pentru diferenta dintre obiectivul de colectare si cantitatea efectiv colectata in anul respectiv), care dintre perioade va fi luata in considerare pentru obiectivul de 90% (2025 sau 2029)?
3. Cum anume se vor raporta indicii de catre producatori in sistemul de raportare al AFM?
In concluzie se poate observa necesitatea imperioasa ca legislatia nationala sa fie adaptata de urgenta pentru a da coerenta acestor obligatii si pentru ca obiectivele sa fie sincronizate.
De asemenea, transpunerea unor reglementari comunitare si aparitia unor obligatii legislative noi, vizand aceleasi aspecte socio-economice, trebuie sa fie gandite si reglementate per ansamblu de catre autoritatile emitente, pentru a evita confuziile si, implicit, dificultatea respectarii si controlarii acestora.
In acest moment, este neclar daca aceste obligatii, comasate si pe alocuri neclare, in sarcina producatorilor, aparute intr-un timp scurt, pot fi respectate. Care va fi impactul lor?
Exista in Romania in acest moment capacitatea de a se colecta si recicla 100% deseurile de ambalaje de plastic atat timp cat la nivelul populatiei nu este implementat in realitate sistemul de colectare separata si, prin urmare, o buna parte din ambalajele din plastic se pierd sau sunt contaminate si nu se pot recicla?
EU Consulting incurajeaza prin proiectele de informare si responsabilitate precum Scrisoarea Verde -informarea corecta si aplicarea normelor legislative adaptate la tipul de productie si procesele aferente & Update-ul Legislativ de Mediu (https://www.euconsulting.ro/servicii/mediu/update-legislativ/) creeaza cadrul propice discutiilor periodice privind dezbaterea acelor situatii la ordinea zilei cu care se confrunta societatea dvs.
Din grija pentru Mediu si cu respect pentru oameni EU Consulting va continua si seria informarilor tip Scrisoarea Verde – Proiect de informare, constientizare si responsabilitate pentru Mediu dedicate segmentului industrial si va propune abordarea subiectelor cu impact major asupra calitatii vietii tuturor.
Contacteaza-ne astazi pentru toate detaliile legate de abonamentul tau de mediu 2022 (support@euconsulting.ro/ +40 790600922)