loader image

EU Consulting sustine Responsabilitatea sociala a corporatiilor (CSR)

EU Consulting sustine Responsabilitatea sociala a corporatiilor (CSR) printr-un concept dedicat segmentului industrial din Romania – ”Solutia Completa pentru industrie”

 

In urmatorul articol ne propunem sa discutam despre Responsabilitatea sociala a corporatiilor (CSR) – un concept care poate fi definit ca fiind bazat pe dimensiunea sociala a relatiei companie-stat. Conceptul este utilizat de etica in afaceri, acea ramura a eticii aplicate, uzand mai multe sensuri, dintre care cele mai adesea intalnite sunt sensul libertarian si sensul comunitarian. Sensul libertarian este sensul restrans al responsabilitatii sociale corporatiste care se suprapune viziunii exprimate de Milton Friedman si se refera la limitarea conceptului la activitatile care ii sporesc profitul in limitele legii, prin folosirea eficienta a resurselor alocate. Acest fapt implica angajarea competitiei pe latura deschisa a pietei fara folosirea mijloacelor ilicite si, conform opiniei formulate de Edward Younkins, respectarea drepturilor individuale ale angajatilor si a angajamentelor luate fata de acestia, de furnizori si de clienti.

Perspectiva comunitariana extinde sensul conceptului de parti implicate la totalitatea persoanelor aflate in raport direct cu actiunile unei companii, care sunt impactati direct de efectele actiunilor sau au legatura cu demersurile aplicate. Astfel, responsabilitatea sociala va fi definita nu doar in raport cu angajatii, furnizorii si clientii societatii, ci si in raport cu binele comunitatii in care societatea, corporatia activeaza, intrucat o companie este beneficiara directa a resurselor care se regasesc in comunitatea in care activeaza.

Drept urmare, o companie poate fi considerata responsabila din punct de vedere social daca, pe langa respectarea angajamentelor luate fata de partile interesate enumerate de adeptii perspectivei libertariene, se distinge prin acte filantropice si daca supune toate actiunile ei din sfera economica filtrarii in raport cu valorile sociale specifice comunitatii in care isi desfasoara activitatea. Imaginati-va o lume in care statul inceteaza sa mai plateasca pensiile cetatenilor sai, nu mai asigura asistenta sociala categoriilor vulnerabile si in general cedeaza sintagma de „stat social” in totalitate societatilor private care preiau toate aceste atributii. Acest exemplu utopic este imaginea conceptului CSR in perspectiva facilitarii intelegerii conceptului in sine a ceea ce reprezinta si implicatiile sale. In continuare ne propunem sa analizam succint principiile care stau la baza Responsabilitatii sociale a corporatiilor si implicit impactul si incidenta asupra ONG-urilor, pentru ca in final sa concluzionam cat din activitatea CSR a unei corporatii este responsabilitate sociala si cat este PR.

Ca si scurta incursiune istorica nu vorbim despre un concept nou. Acesta a aparut dupa cel de-al doilea Razboi Mondial, odata cu cresterea economica si cu exacerbarea rolului jucat de companiile mari in societate. Acest concept fiind clar delimitat de notiunea de actiune responsabila din punct de vedere social; responsabilitatea sociala a corporatiilor reprezentand un angajament luat fata de societate si partile implicate in ceea ce priveste actiunile din sfera activitatii economice.
In consecinta Responsabilitatea sociala corporativa (RSC/CSR in limba engleza) reprezinta ansamblul actiunilor, principiilor si practicilor prin care o corporatie se implica in comunitatea In care activeaza, cu scopul de a asigura un impact pozitiv al activitatii sale si de a contribui la dezvoltarea acelei comunitati.
Un termen pretentios de profil, folosit frecvent in limbajul strategiilor de business, CSR-ul este considerat un standard de referinta in lumea afacerilor. Este apropiat ca Si concept de codul de etica sau chiar ideologia care defineste identitatea unei corporatii, intr-un domeniu in care se presupune ca profitul este obiectivul final. Mai mult decat atat, si intorcandu-ne la inceputul articolului, CSR-ul este perceput

In contextul cel mai apropiat In sensul restrans (libertarian) al societatii in care companiile asigura bunastarea cetatenilor cu un suport minimal sau chiar inexistent din partea statului.
Pentru ca lucrurile sa fie mai simple putem lua in calcul cei trei piloni ai unui stat de drept: Respectiv statul prin toate mecanismele si institutiile sale, companiile private care actioneaza in sistemul economic in virtutea legilor si regulilor in vigoare stabilite de stat si societatea in ansamblul ei (inclusiv organizatiile societatii civile). Din aceasta perspectiva CSR apare ca fiind in fapt interactiunea dintre mediul privat si societate urmarind indeplinirea obiectivelor mentionate la inceputul acestui articol, astfel cadrul general este asigurat de stat iar in contextul creat companiile sunt determinate sa activeze, in mod voluntar, mai mult decat prevede cadrul legal aplicat, pentru a indeplini obiectivele sociale si de mediu in activitatea lor cotidiana, in diverse domenii raportandu-se la nevoile comunitatii in care activeaza. Accentul este pus pe „incurajarea actiunilor CSR” si nu pe „obligativitatea acestor activitati” astfel ca societatile sunt cele care decid bugetele pentru initiativele in acord cu CSR, adopta strategiile in aceasta directie si comunica rezultatele actiunilor initiate comunitatii in care activeaza.

Responsabilitatea sociala este asociata de Mediul privat corporatist ca o prezumptiva indatorire (cu implicatii sociale) pe care companiile ar avea-o fata de toate partile implicate in desfasurarea actiunilor presupuse de activitatea lor economica. Incidenta termenului implica toate categoriile de companii, de la microintreprinderi pana la societati cu profil multinational. Prin indatorire se intelege faptul ca respectiva companie actioneaza cu diligenta in conformitate cu obligatiile pe care le are fata de partile implicate si respectand un set de valori, principii morale acceptate de-a lungul traditiei in comunitatea de incidenta.

EU Consulting sustine si incurajeaza atitudinea CSR pentru Segmentul industrial din Romania si ofera Consultanta de specialitate pentru a ghida companiile care doresc implementarea standardului sau mentenanta functionalitatii programelor interne de promovare create. Cere astazi toate detaliile necesare despre implicatiile CSR pe care afacerea ta le genereaza!
Contacteaza-ne pe support@euconsulting.ro

Uniunea Europeana prin Directiva UE 95/2014, transpusa in legislatia romaneasca prin Ordinul nr. 1938/2016, incurajeaza companiile de interes public cu peste 500 de angajati sa publice informatii ce tin de impactul pe care il au asupra mediului inconjurator si a societatii in care activeaza a elaborat un set de principii generice. Acestea vizeaza doua dimensiuni ale relatiei dintre companie si comunitate:

  • Raportat la dimensiunea interna – relatia directa cu angajatii, societatile au responsabilitatea sa asigure imbunatatirea calitatii vietii angajatilor, la locul de munca si in afara acestuia; sa asigure un mediu de munca sigur si sanatos; sa abordeze in mod responsabil restructurarile in caz de criza, tinand cont de interesele tuturor partilor implicate; sa minimizeze impactul activitatilor pe care le desfasoara asupra mediului si a resurselor naturale (Cere Raportul Eco Scan pentru locatia in care activezi!).
  • Discutand despre dimensiunea externa – in legatura cu toti stakeholderii lor, companiile trebuie sa sprijine dezvoltarea comunitatilor in care activeaza; sa sprijine dezvoltarea sistemelor economice locale prin incheierea de parteneriate cu distribuitori autohtoni; sa respecte drepturile omului stipulate in Declaratia Universala a Drepturilor Omului din 1948; sa protejeze si sa incurajeze protejarea mediului inconjurator la nivel global.
Surse bibliografice de referinta:
- Friedman, Milton - „The social responsibility of business is to increase its profits” in Velasquez "Business ethics: concepts and cases" Prenitence Hall, 2nd Edition
- Younkins, Edward W. - “Two perspectives on corporate social responsibility” in „Le Quebecois Libre” Montréal, 9 juin 2001 / No 84
- Nelson, Jane - „Public role of private enterprise”, School of Government, Harvard University, 2004

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *