loader image

Potentialul impact si partile impactate in perspectiva modificarii OUG 125/ 2022

„Reciclabilele risca sa ajunga direct elemente de export”

Indeplinirea obiectivelor de mediu ale Romaniei in corelatie cu obiectivele transpuse ale Uniunii Europene se regasesc descrise in OUG 125 care a fost adoptata in luna septembrie 2022.

In mod concret saptamana trecuta s-a revenit asupra formei  OUG 125 in Camera Deputatilor, iar noua forma abordata modifica in speta modalitatea de raportare a deseurilor de ambalaje colectate astfel:

– daca inainte de  adoptarea OUG 125 cantitatile de deseuri valorificate in conformitate cu obligatiile de mediu trebuiau raportate in sistemul public de raportare la momentul incredintarii in perspectiva reciclarii acestora, acum cantitatile vor fi raportate doar incepand cu momentul reciclarii propriu zise

Intentia legiuitorului care a moderat noua forma a OUG era menita sa clarifice provocarea continua privind raportarea cantitatilor de deseuri efectiv reciclate in Romania pentru evitarea fraudelor sau a altor mecanisme de eludare a legii, modalitatea in care se au operat modificarile prezinta un risc major in blocarea efectiva a pietei de colectate si reciclare propriu zisa.

Informatia redata este concluzia care rezida concret din declaratiile in mediul online ale reprezentantilor Organizatiei care Implementeaza Obligatiile privind Raspunderea Extinsa a Producatorului (OIREP).

Conform Agerpres: „In cazul in care OUG 125 (Ordonanta privind indeplinirea tintelor de mediu ale Romaniei in corelatie cu obiectivele UE) va intra in aplicare in forma actuala poate deschide calea exporturilor pentru deseurile de ambalaje generate in tara noastra, periclitand astfel un intreg mecanism economic care va conduce la scumpiri ale produselor la raft, pentru consumatori, prin cresterea artificiala a costurilor de gestionare a deseurilor de ambalaje”.

In mod concret, colectorii autorizati si/ sau companiile care desfasoara activitati in sectorul salubritatii colecteaza deseurile de ambalaje in baza contractelor cu producatorii si retailerii, si apoi le livreaza statiilor de reciclare, care au obligatia de confirmare a primirii cantitatilor prin intermediul sistemului public de raportare.

Ulterior, dosarul de trasabilitate este trimis catre un OIREP de catre colectorii implicati care preia responsabilitatea producatorilor si care se obliga sa posede contracte atat cu producatorii reprezentati cat si cu societatile de colectare si/ sau de salubritate. Ulterior acestea verifica documentatia integrala dar au posibilitatea sa efectueze plata serviciului prestat colectorilor doar dupa ce entitatea de reciclare (care nu este parte in cadrul contractelor cu OIREP-urile) confirma reciclarea cantitatilor de deseuri la care s-a facut referire in documentatia aferenta si a fost verificata in fapt.

In context legislativ actual, societatile de reciclare pot recicla deseurile colectate intr-un interval de timp de referinta de pana la 3 ani, dupa ce au preluat efectiv cantitatile colectate, in asa fel incat, prin mecanismul de plata descris de noua forma a OUG, aceasta ar putea bloca intregul sistem de finantare al companiilor de colectare.

In concluzie, daca noua forma a OUG va intra in vigoare in forma recent dezbatuta la Camera Deputatilor, toate cantitatile de deseuri de ambalaje colectate din piata romaneasca vor putea fi expuse direct exportului, daca luam in calcul ca reper alte piete in care nu exista acest mecanism de plata a colectarii, dupa ce reciclarea a fost efectiv realizata. Potrivit multiplelor surse care colecteaza declaratiile in mediul online ale Asociatiei OIREP, „o cantitate de peste 350.000 de tone de deseuri de ambalaje prezinta potential de export direct.

Anual, in Romania sunt introduse o cantitate aproximativa de 2.4 milioane de tone de deseuri de ambalaje, iar pentru realizarea obiectivelor de valorificare la care Romania s-a angajat este necesara colectarea a minimum 1,5 milioane de tone. In total, potrivit datelor culese peste 2.300 de societati care  colecteaza, de salubritate si implicit recicleaza si peste 25.000 de producatori din piata vor fi afectati de impactul modificarilor aduse OUG.

Daca analizam situatia anterioara recentelor dezbateri pe tematica modificarilor aduse OUG 125, Comisia de Politica Economica din cadrul Camerei Deputatilor a votat efectiv ca producatorii si OIREP-urile sa achite suma de 2 lei/ kg pentru diferentele dintre cantitatile necesare realizarii obiectivelor de mediu si cantitatile care sunt introduse in procesul de reciclare.

Legiuitorul a subliniat aspecte la care se face referire printr-o  definitie clarificatoare a cantitatilor in context: „Cantitatile care intra in operatiunea de reciclare si care vor fi luate in calcul la realizarea obiectivelor de mediu sunt cantitatile confirmate de reciclator in SIATD (*sistemul public de raportare) ca fiind receptionate in fapt dupa eliminarea materialelor, altele decat materialul tinta”.  Definitia clarifica in concret ce cantitati sunt luate in calcul pentru realizarea obiectivelor si care este momentul exact al raportarii, iar lipsa acestei definitii clare (care lipseste din forma OUG 125 recent dezbatuta la Comisia de Mediu din Camera Deputatilor) face loc crearii blocajelor amintite in actualul articol si lasa spatiu interpretarilor la momentul punerii in aplicare de catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM).

Potrivit sursei citate, marii producatori (lanturi de retail, companii FMCG, producatori de bauturi, produse alimentare s.a.) risca neindeplinirea  obiectivelor de mediu care le revin prin legislatie si, daca nu vor putea raporta cantitatile colectate, risca sa achite o obligatie fiscala de cate 2 lei/ kg, reprezentand diferenta intre tintele de colectare si cantitatile efectiv colectate. In conditiile prezentate aceasta obligatie fiscala impusa prin lipsa de claritate a OUG 125 s-ar putea reflecta in majorari de preturi ale produselor vandute la raft resimtite de catre consumatori.

Nu in ultimul rand actuala forma a OUG 125 legifereaza un tratament discriminatoriu intre practicantii privati si cei publici: in cazul primariilor de exemplu cantitatile de deseuri sunt luate in calcul in aceeasi modalitate cum era inaintea adoptarii OUG 125, respectiv doar la momentul receptiei.

Asociatia OIREP Romania atrage atentia ca o definitie a acestor cantitati este foarte importanta/ vitala chiar am putea spune pentru evitarea blocajelor activitatilor societatilor care actioneaza in materia gestiunii deseurilor de ambalaje.

Potrivit datelor care se regasesc in rapoartele analizate de catre Asociatia OIREP, Romania risca sa fie pusa in fata unor dificultati majore pentru realizarea obiectivelor de mediu, cu referire directa la  tintele de crestere a obiectivelor care au fost decalate cu 2 ani (din 2025 in 2023), cu procente considerabile. Presiunea este mare pe volumul cantitatilor care trebuiesc colectate si reciclate in tara noastra.

Incepand cu anul 2023, cuantumul indicatorilor de reciclare a deseurilor de ambalaje setati pentru Romania a crescut cu 5 procente, la un total de 65% din deseurile de ambalaje generate pe piata, dupa cum urmeaza: 65% sticla, 35% plastic, 57% PET, 65% hartie – carton, 30% aluminiu, 60% otel si 20% lemn.

Datele declarate de OIREP arata ca incepand cu anul 2025, procentul va fi majorat la 70%. Producatorii si generatorii de ambalaje care nu vor putea atinge obiectivele fixate au o obligatie fiscala de 2 lei/ kg pentru diferentele intre obiectivele de reciclare si cantitatea raportata.

In conformitate cu dispozitiile transpuse de Comisia Europeana, pana in anul 2035, Romania este obligata sa reduca la 10% cantitatea de deseuri municipale depozitate. In contextul actual, romanii depoziteaza 70% din deseurile generate comparativ raportat la media europeana de 24%, conform datelor publice culese.

V-a placut articolul? Ramanem la dispozitia dumneavoastra cu informatii de actualitate privind modificarile legislative de mediu.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *